lørdag 6. februar 2016

Designer for Hjertero


Hei. Dette er meg, Ida Kristin, og jeg er så heldig å få være designer for Hjertero!

Jeg begynte med scrapping for over ti år siden, men da i helt andre former enn vi kjenner hobbyen som i dag. Da limte jeg bildene mine inn i album med hvite ark, og etter hvert begynte jeg også å lage hele albumsider med pent mønterpapir, klistremerker og pynt i ulike farger og former.

Men det var først for tre år siden at hobbyen skjøt fart, og jeg gikk til innkjøp av store mengder stempler, dies og papirblomster. I dag setter jeg meg heller ned med hobbysakene mine en fredag kveld, i stedet for å se på TV.

Jeg har vært litt fram og tilbake på om jeg liker å lage kort eller LOer best, men jeg har funnet ut at jeg liker å gjøre litt av begge deler. Her er noen av LOene jeg har laget det siste året.



Som regel lager jeg LOer som jeg henger opp på veggen hjemme. For hva er vel vitsen med å bruke masse tid på å lage nydelige små kunstverk som man bare legger i en eske og aldri ser noe mer til? Og når jeg ønsker, bytter jeg de ut etter årstid, farger på interiøret eller humøret :)


Men det er nok kort det går aller mest i, og jeg har noen hundre kort liggende i esker og venter på en ny eier :)



Ofte lager jeg kort med sterke og klare farger, men jeg er også glad i duse toner, og da gjerne i blått og rosa. Jeg elsker blått, og det skal mye til for at jeg ikke kjøper mønsterpapirer i en vakker blåfarge. Blått gjør meg så glad!


Som motiv på kortene mine bruker jeg ofte motivstempel som jeg har fargelagt selv, enten med promarkers eller distress ink. Som mange andre nybegynnere trenger jeg litt mer øving, men det kommer seg. 

Jeg er også glad i å bruke klippeark med bilder i vintagestil, både til baby, bursdager, konfirmasjon og bryllup. Jeg har en mengde klippeark liggende, og ofte blir de stanset ut til den formen jeg ønsker, slik som her.


Disse papirene er fra Maja Designs kolleksjon "Vintage baby" og finnes i Hjerteros nettbutikk her. Som mange av de som følger meg vet, er Maja Design min absolutte favorittdesigner innenfor mønsterpapirer :)


Nesten alle kortene jeg lager blir laget med mønsterpapirer i lag på lag og rufsete og svertede kanter. Papirblomster, blonder, halvperler, osteklut og kakeservietter er forbruksvarer og noe jeg aldri får nok av!

Embossing er også noe jeg bruker på mange av kortene mine, enten som pynt, eller som hovedmotiv, slik som her:


Mannekort er noe av det jeg synes er aller vanskeligst å lage, men med noen år på baken begynner jeg å bli stadig mer fornøyd med det jeg lager.


Løsningen er å ha ulike chipboards, metallpynt og tøffe stempler tilgjengelig. Tags, piler, bannere og stjerner er også noe jeg bruker mye.

Også disse papirene er fra Maja Designs kolleksjon "Vintage baby" og finnes i nettbutikken.


Noe annet jeg har begynt med det siste året, er å printe ut bilder som jeg setter på kortene mine. Da blir de mer personlige, og jeg velger farger og tema ut fra hvem mottakeren er.


Dette kortet fikk Bestefar i 82-årsgave i høst. Da han gikk bort like før jul, tok jeg det med meg hjem, og nå skal det settes i en ramme og pynte opp på peishyllen :)


Selv om dere mest sannsynlig vil få se flest kort fra meg, kan det også hende det dukker opp en gaveeske eller to i løpet av året. Disse er jo kjempemorsomme å lage, og veldig artig å gi bort!


Som designer for Hjertero håper jeg å kunne inspirere deg til å lage mange prosjekter i året som kommer. Jeg vil inspirere deg til å kombinere farger og bruke pynt som du ellers ikke ville prøvd ut.

For husk, innenfor scrapping er det ingenting som er feil! Så lenge du koser deg med hobbyen din og du blir fornøyd med resultatet er det bare å kjøre på! :D


Om du vil se flere av mine prosjekter finner du meg her:
Facebook: Ida Kristins kortmakeri
Instagram: idakristinskortmakeri

Lykke til, vi høres snart igjen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar